tisdag 10 mars 2009

Moussaka x 2


Billig aubergine i butiken idag - så jag passade på att göra moussaka i sådan mängd att vi har färdiga luncher till några fler dagar den här veckan. Eftersom jag ändå skulle göra i två formar passade jag att göra två olika varianter - en lite mer "traditionell" och en "GI-ok" med Keso. Köttfärssåsen är densamma i de två varianterna. Båda blev goda och jag kan faktiskt inte bestämma mig för vilken av dem som var bäst.

Den "gemensamma" köttfärssåsen gjorde jag enligt detta recept:

2 gula lökar
1 morot
ca 900-1000 gram köttfärs (varav en tredjedel var från ren eftersom jag råkade ha sån hemma - men det går säkerligen lika bra utan)
1 burk krossade tomater
½ tub tomatpuré
1 köttbuljongtärning
4 vitlökskyftor
chilipulver
salt och peppar
olja

Hacka löken. Riv moroten grovt. Bryn löken, moroten och köttfärsen i olja. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, buljong, chilipulver och pressade vitlöksklyftor. Låt småkoka en stund. Smaka av med salt och peppar.

Färsen räckte till två formar som jag alltså valde att göra olika varandra.

Moussaka variant 1

köttfärssås
1,5 aubergine
ca 6 ganska stora potatisar
riven ost (gärna en smakrik)

Sås:
3 msk smör
½ dl vetemjöl
7 dl mjölk
2 dl riven ost (gärna en smakrik)
salt och peppar

Skiva auberginen i ca 1 cm tjocka skivor. Stek dem i olja på svag värme tills de blir gyllenbruna. Skär potatisarna i tunna skivor. Smält smöret i en kastrull och rör ned mjölet. Fräs under omrörning. Späd med mjölken lite i taget. Låt såsen koka upp under vispning, rör ner osten och koka några minuter på svag värme. Smaka av med salt och peppar.

Smörj en ugnsform. Varva potatis, köttfärs och aubergine i formen. Strö på riven ost och häll ostsåsen över det hela. Tillaga i ugn (ca 190 grader) i 60-70 minuter.

Moussaka variant 2

köttfärssås
1,5 aubergine
250 gram keso
2 dl havregrädde
riven ost (gärna en smakrik)

Skiva auberginen i ca 1 cm tjocka skivor. Stek dem i olja på svag värme tills de blir gyllenbruna. Smörj en ugnsform. Varva aubergine, köttfärs och keso i formen. Strö på riven ost och häll grädden över det hela. Tillaga i ugn (ca 190 grader) i 50-60 minuter.

Inga kommentarer: