tisdag 10 mars 2009

Min gamla lunchfavorit - Lax med enkel sallad



Idag blev det en gammal favorit till lunch. En rätt som jag inte äter så ofta hemma, men som ofta varit min lunch när jag jobbat. Det finns ju en liten kyl och frys på de flesta arbetsplatser. I kylen ställer man in en burk oliver, en flaska olivolja och ev. en flaska av någon god vinäger. Frysen laddar man med något paket laxfilé i portionsbitar och sen är det bara att komplettera med färska grönsaker enligt tycke och smak. Och något fetaostpaket då och då.

Lax med enkel sallad
1 port

1 fryst portionsbit laxfilé
1 tomat
1 bit gurka
isbergssallad
någon typ av lök (idag hade jag salladslök, annars ganska ofta rödlök)
paprika eller avocado eller något annat som man tycker om
ca 10 oliver
en bit fetaost (ca 1/4 eller 1/5 av ett paket)
olivolja
ev vinäger
salt och grovmalen svartpeppar

Lägg upp laxen på en tallrik. Salta och peppra. Tillaga den i microvågsugn (det brukar ta ett par minuter, varierande beroende på vilken ugn man använder). Skär under tiden grönsakerna i bitar. Lägg upp grönsakerna vid den tillagade laxen. Smula över fetaosten och strö över oliverna. Häll lite olivolja (och ev vinäger) över salladen och strö över svartpeppar. Klart!

Inga kommentarer: