måndag 16 februari 2009

Kycklingburgare med ädelost



Kycklingburgare med ädelost

2 port

2 små kycklingfiléer
2 skivor prosciuttoskinka
1 tsk dragon
salt och peppar
1 ägg

"Dressing":
1 dl turkisk yoghurt
½ pkt Kvibille Ädel

Övriga tillbehör:
Sallad
Skivad tomat
Stekt prosciutto

Skär kycklingfiléerna i bitar och kör dem i en matberedare tillsammans med två skivor skinka samt dragon, peppar och salt. Rör ned ägget i färsen. Forma till två lika stora biffar. Hetta upp olja i en stekpanna och stek biffarna ca 1 min på varje sida. Flytta över dem till en ugnssäker form och stek dem färdigt mitt i ugnen ca 10 min (225 grader).

Smula ädelosten och blanda ner den i yoghurten.

(Inspiration till receptet kommer från Expressens/Allt om mat´s kokbok "U.S.A")

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ååh va gott!

Anonym sa...

Mmmm... Vad gott!

Anonym sa...

Ser himla gott ut! Och med ädelostsåsen dessutom. Men jag hade nog skippat dragon i smeten!

M sa...

Kryddburken - Det hade du gjort klokt i tror jag. Det var gott med dragon, men hade nog varit snäppet bättre utan (iofs smakade det inte så mkt dragon, men det lilla som kom fram hade man klarat sig bra utan).

Jag gjorde några små "biffar" av smet som blev över. Åt dessa med pasta och haricot verts som en snabblunch idag - det var väldigt gott. Kycklingbiffarna kom ännu mer till sin rätt på det sättet faktiskt. Till de "trista" och smaklösa tillbehören märkte man hur saftiga och goda biffarna var.