tisdag 17 februari 2009

Ät rätt - lev länge?

Trots dagens falukorv så hör jag till de personer som oftast försöker (eller åtminstone har en önskan att) äta nyttigt. Vad som är "nyttigt" finns det ju hur många teorier som helst om. Vissa tycker att stenålderskost är det nyttigaste - andra anser vegetarisk kost vara bäst. Mina tankar om nyttigt (för kropp och själ)kan sammanfattas ungefär så här:

- Försöka äta färre/långsammare kolhydrater
- Inte äta för salt mat
- Hellre kokt/ugnstillagat än stekt
- Mycket frukt och grönsaker
- Försöka laga maten från grunden, undvika halvfabrikat. Försöka handla så tillsatsfritt det går.
- Inte överdriva intaget av mejeriprodukter
- Inte överdriva intaget av charkvaror (korvar, grillade karréer osv)
- Öka fisken - minska röda köttet
- Bröd med fullkorn/hela korn istället för enbart vetemjöl
- Undvika transfetter
- Välja kravodlat (vilket om inte annat är nyttigt för arbetarna på bananplantagen).
- Dricka grönt te
- Undvika lightprodukter
(- Unna mig semla om jag vill ha det. Pizza en fredagkväll om jag är sugen. Ett glas vin till goda ostar om jag vill. Osv)

Jag följer inte dessa punkter själv och vet inte ens om de verkligen är ett signum för nyttig mat. Men många av dom påverkar min matlagning mer eller mindre. Och jag anser mig må bra av att i viss mån följa dem. Ibland struntar jag dock i dem helt och hållet också.

Om någon som läser detta har koll på vad som är nyttigt på riktigt - så km gärna med synpunkter på mina punkter. Jag hungrar efter kunskap. :)

Att maten har stor betydelse för hälsan är iallafall solklart - det är ju vilka val som är bäst som är det omtvistade. På Alltommat.se kan man läsa att en dålig diet förkortar livslängden med i snitt 1,2 år. Där finns även fem punkter på fem enkla förändringar av kosten som förhoppningsvis gör stor skillnad.

"Lägg till linser. Se till att basen i varje måltid kommer från växtriket, enligt World cancer research fund är det bland det viktigaste för ett friskt liv. Linser är små och enkla att laga mat på. Använd dem i pastasåsen i stället för färs, eller som bas i en sallad.

Köp småfiskar. Är det dyrt med ekologisk torsk? Varför inte satsa på sillar och sardiner. De är feta fiskar som ger oss A-vitaminer och omega-3. Fördelen med sardiner är att vi också äter benen på dem, då får vi i oss kalcium och D-vitaminer.En silltallrik till middag istället för den vanliga vardagsmaten är riktigt festligt.

Strö på linfrö. Strö över filen, gröten, salladen. En påse linfrön räcker länge och kostar inte skjortan. Det är en vegetabilisk källa till omega-3 fettet på samma gång som det innehåller mycket kostfibrer. Linfrön har en reglerande effekt på våra tarmar.

Laga på jordärtskockor.
De lagrar inulin istället för stärkelse. Det är alltså en annan slags kolhydrat, en lättlösig sådan som är bra för tarmfloran. Jordärtskockor har dessutom en mild smak som passar utmärkt för soppor och puréer. Testa att byta ut potatisen och gör istället jordärtskockspuré.

Smaksätt med ingefära. Den lilla knöliga kryddan är full av antioxidanter och aromatiska oljor. I den asiatiska medicinkonsten har den stor betydelse och anses kunna hjälpa mot t ex illamående och orolig mage. Riv den och använd i matlagningen som en god krydda."


Det låter som kloka punkter tycker jag. Linser brukar jag ibland använda för att göra köttfärssåsen lite nyttigare (mindre köttfärs - någon näve röda linser istället), men ska börja använda det mer. Även de andra punkterna är nog värda att ha i bakhuvudet.

Inga kommentarer: