tisdag 17 februari 2009

Falukorv i ugn


En falukorvsring i ugnen. Lite ost och lite senap. Det väcker på något sätt barndomsminnen för mig. Jag förknippar rätten med tidigt 80-tal, då vi åt den då och då. Sen försvann den på något vis (iallafall för mig). Nu har jag återupptagit bekantskapen med en variant av ugnskorven och det var helt ok. En bra rätt att laga om man har kort om tid eller pengar. Det är lätt att göra stor sats så det blir några matlådor också, vilket är bra. Alltså - en helt ok vardagsrätt, trots att den kanske inte är ett under av nyttighet precis.

Falukorv i ugn

1 falukorvsring
1 stor gul lök
3 tomater
senap
ketchup
riven ost (gärna en ganska smakrik)

Skär korven i skivor (men inte hela vägen igenom). Lägg en tomatskiva i varannan skåra och en lökskiva (tunn) i varannan. Häll senap och lite ketchup över korven och ställ in i ugnen (200 grader) i ca 15-20 minuter. Strö över osten efter halva tiden.

Till korven gjorde jag hemgjord potatismos.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är gott, men inte för ofta. Försöker också äta nyttigt, men tycker de är svårt att hitta recept på god mat som inte är stekt eller grillad. Kul att läsa din blogg=)