tisdag 21 oktober 2008

Morgondagens husman

Som ett led i mitt "projekt" - att under hösten provlaga (och äta) lite traditionell svensk husmanskost - så förbereder jag idag morgondagens middag - kåldolmar. Kåldolmarna härstammar ju ursprungligen från Turkiet, men jag tycker att de platsar som traditionell svens husmanskost.

Kåldolmar är en rätt som jag inte ätit särskilt många gånger. Jag minns hur mamma kunde stå och laga kåldolmar i timmar när jag var barn - alltmedan jag och mina syskon högljutt klagade på den "äckliga maten". Nu när jag upptäckt vilket enormt arbete som ligger bakom de kål-inlindade knytena så tycker jag lite synd om mamma...speciellt som jag en gång för några år sen smakade lite av en kåldolme som hon gjort - och upptäckte att den faktiskt var god.

Nu när jag ska prova mig på konststycket att laga denna rätt så är det naturligtvis mammas recept som jag använder. Och precis som hon alltid gjort så förbereder jag vissa saker dagen innan så jag inte är helt överbelamrad med arbete imorgon när det ska rullas.

Så idag har det kokats kål och gröt.

Fullständigt recept kommer...

Inga kommentarer: