fredag 24 oktober 2008

Min variant av "Kassler florentine"

Jag gillar rätter som sköter sig själva i ugnen. Ner med ingredienserna i en ugnsform. In i ugnen. Och voila - färdig mat. Och dessutom kan man ofta, utan särskilt mycket större arbetsinsats, göra så mycket så att det räcker till ett par matlådor också. Perfekt mat till vardags alltså.

I går gjorde jag denna kasslerrätt som vi åt pasta till. Enkelt att göra och ett krämigt och gott slutresultat. Dottern åt som tre vuxna karlar ungefär och rätten känns rent allmänt som en ganska perfekt barnfamiljsmåltid (liten arbetsinsats som ger mycket mat - och dessutom smak/konsistens som jag tror många barn gillar).

Betyg: 4
Kassler med spenat och tomat
ca 4 port

400 gram kassler
200 gram bladspenat (fryst)
1 gul lök
2-3 tomater
salt och peppar

Ostsås:
2 msk margarin
1,5 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1,5 dl grädde (jag hade Oatleys havregrädde)
2-3 dl riven ost
muskotnöt
salt och peppar

Tina spenaten och krama ur vätskan. Lägg den i en smord ungsfast form. Hacka löken och stek den lätt. Skär kasslern i skivor och lägg den och löken i formen. Krydda. Tärna tomaterna och lägg ovanpå kasslern.

Smält margarinet i en kastrull och rör ner mjölet. Späd med grädden och mjölken. Låt såsen koka några minuter (var noga med att röra om). Vrid av värmen och rör ner osten i såsen. Krydda.

Häll såsen över kasslern och tomaterna. Gratinera i ca 20 minuter (250 grader).

Vi åt pasta till men det är säkert minst lika gott med ris.

Inga kommentarer: