fredag 7 november 2008

Citrondoftande pasta med spenat

Det första receptet som jag använt från "Italien" (den inledande boken i Expressens/Allt om mats nya kokboksserie) är "Citrondoftande pastasnäckor med broccoli".
Jag har utgått från bokens recept men ändrat litegrann. I originalreceptet ingår rostade pinjenötter. Det hade jag tyvärr inte hemma så sådana finns inte med. Hade jag haft några hade jag gärna strött över sådana på slutet. Broccolin bytte jag ut mot spenat eftersom vi hade färsk sådan i kylen.
En helt ok rätt. Pinjenötter hade gjort den ännu bättre.
Betyg 3+
Citrondoftande pasta med spenat
4 port
350 gram pasta (exv. snäckor)
6 skivor parma- eller annan lufttorkad skinka
färsk spenat
1 msk smör
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
2 msk olivolja
½ citron, rivet skal och saft
1 krm nymalen svartpeppar
ca 1 dl riven parmesanost
Koka pastan. Låt rinna av i ett durkslag (spara lite av vattnet). Fräs skinkan i smöret ca 1 min. Ta upp och spara till garnering. Skiva vitlöken. Kärna ur och finhacka chilin. Frås chili, vitlök och citronskal i oljan ca 1 min. Blanda i pastan. Häll över citronsaften. Peppra. (Tillsätt lite av pastavattnet om det är för torrt). Låt allt bli genomvarmt. Rör ner spenatbladen på slutet. Lägg upp på fat. Garnera med skinkan. Strö över parmesanost.

1 kommentar:

Hanna sa...

Åh, vad gott det låter!