tisdag 24 mars 2009

Ugnsbakad lax

Lax är en av mina favoritfiskar och det är ju bra eftersom den ofta går att få tag i till rätt bra pris. Att tillaga lax hel i ugnen är ju väldigt smidigt och bra. Och gott blir det dessutom. Till laxen gjorde jag en grönsallad på isbergssallad, paprika, tomat, salladslök samt mängder av oliver och fetaost. Mumsigt! Den som vill kan ju även koka några potatisar till fisken.

Jag brukar ha ugnen på ca 200 grader när jag tillagar laxfilé. Jag smörjer ett ugnssäkert fat och lägger laxen med skinnsidan ned. Sedan salt och peppar på laxen. Ofta brukar jag även strö över dill men det gjorde jag inte den här gången, däremot droppade jag över lite citron. Avslutar med någon klick smör på laxen och sen in i ugnen. Tillagningstiden varierar med fiskens tjocklek och storlek - men ofta blir det ca 20-35 minuter.

Inga kommentarer: