måndag 23 maj 2011

Tapas



Förra helgens godaste matupplevelse var nr vi åt tapas på fredagskvällen. Jag tycker att vi lyckades få till en ganska bra blandning. Rätter som kompletterade varandra bra - och som var ganska snabblagade, alternativt gick att förbereda i god tid (det är ju kul att slippa tillbringa halva fredagskvällen i köket).

På bordet fanns följande rätter:
En skål oliver (Obs! värt att betala några kronor extra för riktigt goda sådana).
Chiliaioli
Parmalindade kycklingspett
Baconinrullad haloumiost
Ugnsbakade körsbärstomater
Ett par sorters kallrökt salami
Vitlöksstekta champinjoner
Smakrik korv. Jag hade en som heter Sremska och hade smak av chili och vitlök.

Chiliaiolin kan man gärna göra själv (så här). Eller så gör man som jag gjorde i fredags, dvs köper aioli på flaska och rör ned chilisås efter tycke och smak i den. Jag använde den otroligt goda såsen D´Elidas, som kan beställas bland annat här.

Korven skar jag i slantar som jag stekte strax före serveringen.

Parmalindade kycklingspett
4-5 st

En stor kycklingfilé
Kvistar av färsk rosmarin
4-5 skivor parmaskinka
4-5 grillspett av trä
salt och peppar
rapsolja

Dela kycklingfilén på längden i 4-5 delar. Salta, peppra och lägg en rosmarinkvist på varje bit. Rulla en skiva skinka runt om varje bit. Trä på kycklingen på spetten. Stek spetten gyllenbruna i olja i en stekpanna (fram till hit kan man förbereda spetten). Före severing: Värm spetten i 180 grader varm ugn i ca 10 minuter.


Baconinlindad haloumiost
ca 6-8 bitar

Ett paket haloumiost
Ett paket bacon.

Skär osten i stavar. Linda en baconskiva runt varje stav. Stek lätt i stekpanna (för att ge lite färg). (Kan förberedas fram til hit). Före servering: Tillaga i ugn ca 5-7 minuter (180 grader)


Vitlöksstekta champinjoner

Champinjoner
Vitlök
Salt och peppar
Smör

Skiva champinjonerna. Stek dem i smör. Rör ned pressad vitlök efter tycke och smak (ganska mycket tycker jag). Salta och peppra. Denna rätt förberedde jag flera timmar före måltiden och vi åt den kall.


Ugnsbakade körsbrstomater

Körsbarstomater
Timjan
Flingsalt
Svartpeppar
Socker
Olivolja

Lagg tomaterna i en ugnsform. Hall olja över och rulla runt tomaterna så de får ålja på ala sidor. Strö över salt, peppar, timjan och en nypa socker. Tillaga i ugn ca 150 grader i ungefr 1,5 timme. Smakrikt och gott blir det!


Kålrot- och färskpotatistortilla

5 större färskpotatisar
1 mindra kålrot (cirka 500 gram - jag hade en mindre mängd än så)
0,5 gul lök
3 msk olivolja
5 ägg
3 dl mjölk (jag använde havremjölk)
Salt och vitpeppar

Skala potatis och skär av skalet av kålrot. Tärna grovt och koka mjuka i saltat vatten, cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Skala och hacka löken. Fräs i olivolja i en panna med ugnsfast handtag. Låt potatis och kålrot ånga av i ett durkslag. När löken är ljust brynt tillsätter du potatis och kålrot. Blanda ägg och mjölk samt smaka av med salt och vitpeppar. Häll i pannan så att det precis täcker. Sätt pannan i ugnen och låt gå tills den stelnat, cirka 40 minuter. Låt svalna. Lossa kanterna med en slickepott. Vänd en tallrik upp och ner över pannan och vänd ”kakan” med botten upp på tallriken i en rörelse. Garnera med lite färsk spenat.

(Det sista receptet kommer från Receptfavoriter.se)

Till allt detta drack vi ett vin, Navajas Crianza 2007 (22652), som jag tyckte passade perfekt till maten.

3 kommentarer:

Markus- johannesbo sa...

Mmmm, tapas är så himla gott. Ska prova kycklingspetten.

Anonym sa...

Jag tyckte D'Elidas i ditt recept var något dyr men jag hittade den lite billigare här: http://www.kryddlandet.se/products/42-delidas.aspx

mvh / Annelie

Matblogg Lyxig Mat sa...

Tapas är helt klart mitt favoritsätt att avnjuta mat. Det du tillrätt ser superläckert ut.

/Jens