söndag 21 mars 2010

Kycklingtoast med chiliaioli


Kryddburken är en av mina absoluta favoritmatbloggar. Där hitta man ALLTID något gott. Nu senast var det hennes "Kycklingtoast med chiliaioli" som frestade mig så mycket att jag så fort som möjligt beställde hem den speciella chilisås som ingår i receptet.

Och i lördags var det dags för provsmakningen som bekräftade det jag redan anade - receptet är en höjdare. Jag gjorde toasten nästan helt enligt receptet och fyllde alltså bröden med kyckling, tomat, cheddarost och chiliaioli. Jag hade dock ingen grillad kyckling så det fick bli filéer som jag kryddade och stekte.

Chiliaioli


1 äggula
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk pressad citronjuice
2 dl rapsolja
1 msk D´Elidas chilisås

Mixa samman äggula, vitlök och citronjuice med en stavmixern. Tillsätt oljan, först droppvis sedan mer när aiolin blivit vit och tjocknat något. Mixa hela tiden. Avsluta med att röra ned chilisåsen.

Jag var lite för sparsam med aiolion mellan bröden, nästa gång sätter jag mer. Detsamma gäller för kycklingen.

5 kommentarer:

Fia - Bullar i Ugnen sa...

Gott det ser ut!

Kryddburken sa...

Ahh va kul att du beställde dig en flaska. Den är suverän till de mesta! ;-)

Jenny sa...

Mums!

Ingela sa...

Var kan man köpa såsen Delidas som används i receptet?

M sa...

Precis det undrade jag med när jag såg receptet hos "Kryddburken".

Hon tipsade mig om:
http://www.chilihouse.se/

Jag beställde därifrån och är mycket nöjd. Snabb leverans och god sås. :)

Har efter det även använt såsen som smaksättning i olja till pensling av ugnsgrillade grönsaker.