tisdag 14 december 2010

Wienerstänger

Det pågår småkaksbak-maraton här i huset skulle man kunna tro. Många småkakor har det iallafall blivit de senaste dagarna. Idag bakade jag dubbel sats av wienerstänger efter ännu ett recept från Allt om mat. Mormors wienerstänger heter dom och jag gjorde hälften med hjortronsylt och hälften med hallonsylt. Gott - men hade varit ännu godare om jag inte hade valt en hallonsylt som var smaksatt med vanilj...

Det blev iallafall många kakor. Väldigt många till och med. Min papppa fick komma och hämta en burk att leverera til min farmor samt även ta med sig kakor hem till honom och mamma. Trots det blev det väldigt många kvar hos oss.

Mormors wienerstänger
60 kakor

250 g smör, eller margarin (jag använde mjölkfritt margarin)
1,5 dl strösocker
2 st ägg
2 st cedroolja, droppar
6,5 dl vetemjöl
0,5 tsk hjorthornssalt
4 msk sylt, fast

Glasyr
2 dl florsocker
1,5 msk vatten

Sätt ugnen på 200°. Rör smör och socker poröst. Vispa upp äggen hastigt och rör sedan ner dem i socker- och smörblandningen. Tillsätt cedroolja. Blanda mjöl och hjorthornsalt och blanda ner i smeten. Arbeta ihop till en smidig deg i matberedare eller för hand. Dela degen i fyra delar och forma till ca 35 cm långa längder. Lägg på en bakpappersklädd plåt och gör en fördjupning i mitten. Fyll med sylt. Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Blanda under tiden ingredienserna till glasyren. Bred på glasyren direkt på de nygräddade kaklängderna (jag lät dem dock svalna lite lätt). Skär längderna på snedden i ca 2 cm breda bitar.

1 kommentar:

foodelicious.se sa...

Låter gott och passar perfekt till kommande juledagarna.
Trevlig blogg du har:-).