tisdag 14 december 2010

Lingonkola



I vår frys ligger det några små påsar lingon. Bär som jag sparat av det vi fått hem när våra barn varit och plockat i skogen med sin mormor och morfar (resten har jag kokat sylt av). Idag kom en av påsarna med sparade bär till användning då jag gjorde en riktigt god lingonkol. Tyvärr kunde jag dock inte äta av den, bara provsmaka minilite, eftersom den innehåller grädde och jag just nu ammar ett barn som är överkänsligt mot mjölkprotein. Det mesta går ju lika bra att göra med havregrädde, men just denna gången fick det bli med vispgrädde eftersom vi hade ett paket som behövde användas.

Hur som helst. Det blev en god, och julig, kola.

Lingonkola
30 st

Ingredienser
2 dl lingon, frysta
1,5 dl vispgrädde
2,5 dl strösocker
1 msk sirap, ljus

Klä en fyrkantig form, ca 20 x 20 cm, invändigt med bakplåtspapper. Tina lingonen och mixa dem med mixerstav. Blanda de mixade lingonen med vispgrädde, strösocker och sirap i en vid kastrull. Låt koka upp och sedan sjuda på medelvärme till 120°, kontrollera med termometer eller häll lite smet i ett glas med kallt vatten. Om du kan rulla en liten kula är kolan färdig. Rör regelbundet. Häll upp i formen och låt stelna. Klipp kolan i fyrkantiga bitar och förvara i rumstemperatur.

(Receptet kommer från Allt om mat)

Inga kommentarer: