fredag 10 december 2010

Saffranskakor med choklad



Idag har jag bakat några olika sorters småkakor. Sist ut, men först här på bloggen, var saffranskakor. De var lätta att baka och jag tycker att kombinationen saffran och mörk choklad var riktigt god. Saffransmaken gör dessutom att kakan känns passande nu kring advent och jul. Receptet hittade jag här.

Saffranskakor med choklad

0,5 g saffran
1 msk grädde el smör (jag använde havregrädde)
3 msk socker
100 g smör (mjölkfritt margarin fungerar bra)
2½ dl vetemjöl

100 g choklad (jag använde en riktigt mörk variant)

Stöt saffran och halva mängden av sockeret i en mortel och blanda i grädde. Rör ihop resten av sockeret med smöret. Blanda i saffranröran och vetemjöl och blanda till en smidigt deg. Låt vila ett par timmar i kylen. Dela degen i två delar och rulla dessa till långa "korvar". Platta till lite lätt. Gör en skåra i varje (där chokladen ska ligga). Lägg dom på ett bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i 12 min (200 grader). Låt svalna. Smält chokladen. Häll den i mitten av längderna. Låt stelna. Skär längderna i sneda bitar.

1 kommentar:

Fruktsallad sa...

Saffrans kakor, vad gott det låter!
Kanske något jag får göra nästa jul?

Men saffran är verkligen dyrt så jag hoppas verkligen det smakar gott!