lördag 23 oktober 2010

Smörgåstårtor till vår dotters dop


Idag har vår yngsta dotter blivit döpt. Till dopet gjorde jag smörgåstårta. Det blev enligt gammalt beprövat recept - samma variant som jag gjorde till mellandotterns dop. Ändrade dock dekorationerna något.

Tårtan ovan samt tårtan nedan hade fyllning med lax och skaldjur. Dessa dekorerades med räkor och lax. Och på den ena även ägg. Lite dill och så sallad på kanterna.


Jag gjorde även två tårtor med ost och skinkfyllning. Dessa dekorerades med skivat ägg, ostrullar, skinka, tomat, vindruvor, klippt persila, några sitrnskivor och så sallad på kanterna. Inspiration till dessas utseende fick jag från Kryddburken.


Slutligen gjorde jag en liten mjölkfri tårta också. Den fyllde jag med en färdigköpt legymsallad. Ovanpå tårtan bredde jag mjölkfritt smör och sedan dekorerade jag halva med lax och räkor och andra halvan med skinka, tomat och vindruvor. Salladsbladen på kanterna fäste jag med hjälp av majonäs.

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Så vackra smörgåstårtor! Säkert supersmarriga också!

Kryddburken sa...

LOVELY!!! Så fina tårtor! Duktig du är! Nu blev jag jättehungrig, dags å äta frukost kanske! Ha en fin dag! Kram