lördag 27 december 2008

Smörgåstårtor

Strax före jul hade vi barndop där vi bjöd på smörgåstårta. Jag har två favoritsmörgåstårtor som jag brukar göra. Älskar båda två. Ingen majonäs och ingen leverpastej...bara sånt jag gillar. :)

Här kommer recepten. Jag har inga exakta mått, man får anpassa efter hur stora bottnarna är och hur mycket fyllning man vill ha (mycket rekommenderas). Men jag har iallafall försökt skriva ned de ungefärliga proportionerna.

Smörgåstårta med skinka och ost

Fyllning:
1 del creme fraiche, 1 del mjukost (jag använder Milkos med smak av hushållsost) och strax under en del vispad grädde. Rör ihop i en skål.
Tärna rökt skinka, gurka och ost (exv. Grevé) i små bitar och rör ned dessa. Finfördela en bit purjolök och rör ned. Smaka av med salt, svartpeppar och cayennepeppar.
Bred röran mellan färdigbakade bottnar (i ett eller två lager). Se till att ha gott bröd - helst inte de tunna vita "rostbrödsliknande" landgångsbröden. Bred en blandning av creme fraishe och mjukost över tårtan. Dekorera med ostskivor på kanterna. Lägg sedan halverade körsbärstomater längs med ovansidans kanter. Hopvikta skinkskivor (rökt skinka) innanför det och i mitten ett "berg" av vindruvor.


Smörgåstårta med lax och skaldjur
Fyllning:
1 del creme fraiche, 1 del mjukost (jag använder Milkos med smak av hushållsost) och strax under 1 del vispad grädde. Rör ihop i en skål.
Rör ned riven västerbottensost, gravad lax (i tärningar), räkor och kräftstjärtar (delade i bitar), finfördelad purjolök och finhackad dill. Jag brukar även blanda ner en liten burk av någon färdigköpt "västkuströra" eller liknande. Smaka av med salt och peppar.
Bred röran mellan färdigbakade bottnar (i ett eller två lager). Liksom till ost-och skinktårtan - se till att ha ett gott bröd. Bred en blandning av creme fraiche och mjukost över tårtan. Dekorera kanterna med kruksallad (jag använde krispsallad). Dekorera ovansidans kanter med laxrosor av gravad lax och klyftor av kokt ägg. Lägg ett "berg" av räkor i mitten. Dropa några droppar citron över räkorna och dekorera ev. med färska dillvippor.


Inga kommentarer: