måndag 19 januari 2009

Isterband med dillstuvad potatis




Jag älskar isterband. Maken är inte riktigt lika förtjust - men står ut med det några gånger per år iallafall. Om det är disstuvad potatis till så verkar han till och med tycka att helheten är riktigt gott (även om han bara erkänner att han är förtjust i potatisen).

Nåväl, jag och dottern gillar skarpt, maken gillar litegran och här om dagen stod rätten på vårt middagsbord.

Jag har inget exakt recept på den dillstuvade potatisen - men så här gör jag:

Dillstuvad potatis

skalad potatis (skuren i lagom stora tärningar)
smör
mjölk
grädde
hackad lök
salt
finhackad dill

Lägg potatistärningarna i en kastrull och lägg i en ganska stor smörklick. Täck med mjölk och grädde och småkoka. Bryn under tiden löken. Lägg ner även den till potatisen efter en stund. Låt koka tills potatisen är klar. Rör ned dill. Smaka av med salt och peppar.

Väldigt gott!

Till isterbanden åt maken dottern inlagda rödbetor. Jag är dock en av de antagligen få personer som i och för sig inte har något emot rödbetor, men inte tycker att de passar just till isterband.

3 kommentarer:

annamaria sa...

Åh visst är det gott med isterband! Jag vill dock ha mina rökta. Jag utesluter dillen så det blir bara stuvad potatis. Jag gillar det bättre av någon lustig anledning.

Anonym sa...

Kanongott!!!
Hela familjens älsklingsrätt.
Åt det ikväll. Men vi blandar i även morötter och broccoli i stuvningen. Är inte så illa tillsammans med potatismos eller kokt potatis och vit sås.

M sa...

Det där med morötter och broccoli måste vi oxå testa :)