fredag 19 november 2010

Mjölkfria lussekatter

Igår bakade jag lussekatter tillsammans med döttrarna. Faktiskt första gången jag bakar såna (förutom när jag gjorde det som barn). Jag är ju inte så förtjust i att baka. Och föredrar nio gånger av tio en god smörgås före fika. Men ibland är det roligt att baka, särskilt kring jul.

Eftersom vår tvååring och vår sexmånaders dotter (som jag ammar) är överkänsliga mot mjölkprotein blev det mjlkfria lussekatter. De blev bra ändå tyckte jag (som det ju faktiskt oftast blir med havreprodukter).


Mjölkfria lussekatterca 40-50 st

1 pkt jäst för söta degar
150 g mjlkfritt smör
5 dl havremjölk
2 frp à 0,5 g saffran
2 st ägg
1,5 dl strösocker (vi hade dåligt med vanligt socker så det blev 1 dl strösocker och 0,5 dl rörsocker)
ca 17 dl vetemjöl
0,5 tsk salt

1 st ägg till pensling
Russin till garnering

Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull, blanda ner havremjlken i smöret och värm till det blir fingervarmt. Häll en del av vätskan över jästen och lös upp den. Tillsätt sedan resten av vätskan samt ägg, saffran, salt och socker och rör om. Arbeta in det mesta av mjölet i degen (gärna med maskin) så degen släpper kanterna och känns smidig. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Ta upp degen och knåda den blank. Dela upp den i mindre delar och rulla ut samt forma dem till lussekatter. Läg lussekatterna på plåtar, garnera med russin och låt jäsa under duk i ca 20 minuter. Pensla lussekatterna med lätt vispat ägg. Grädda i 225 grader i ca 8 minuter.

Inga kommentarer: