måndag 12 juli 2010

Grillad biff och fylld bakpotatis


Igår provade jag en av de produkter som vi fått i våra sommarpresenter från jobbet -"Tomat och rostad vitlökssås" från Sverigeskafferiet. Vi använde den dels som kall sås till vår grillade kötträtt - och dels i bakade potatisar enligt ett recept som jag hittat på Sverigeskafferiets hemsida.

Middagen bestod av utskuren biff som grillades, fyllda bakpotatisar, en grönsallad och två såser. Såserna var dels den nämnda tomat och rostad vitlökssåsen och dels turkisk yoghurt smaksatt med vitlök, lite olivolja samt salt och peppar. Jag tyckte potatsarna blev riktigt goda. Dessutom passade de två såserna bra ihop. Rätten som helhet var klart godkänd.

Min variant av Sverigeskafferiets potatisar
4-5 port

4 st bakpotatisar
2 dl cremé fraiche
1 dl Sverigeskafferiets tomat & rostade vitlökssås
1 dl riven Västerbottenost
Flingsalt Nymald svartpeppar

Tvätta potatisarna, stick ett hål i skalet, baka i ugnen ca. 50-60 min, 200°C, tills de är mjuka. Låt potatisarna svalna. Blanda cremé fraiche med tomat & rostad vitlökssås. Dela potatisarna på mitten och gröp ur innehållet. Blanda med såsen och lägg tillbaka blandningen i potatisarna. Salta och peppra. Ställ potatishalvorna på plåt och toppa med riven Västerbottenost.

Inga kommentarer: