onsdag 13 maj 2009

Omega3-bröd


I Expressens senaste bilaga hittade jag detta recept på ett lättbakat och gott bröd. Riktigt saftigt och smakrikt blev det.

Omega3-bröd
1 limpa

6dl grahamsmjöl
1/2 dl rågkross (vi hade inte det hemma så vi använde istället 4-kornskross)
1/2 dl hela linfrön
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpafrön
1/2 dl hackad mandel
1/2 dl hackade valnötter
4 stora färska dadlar
1 1/2 tsk birkarbonat
1 1/2 tsk salt
6 dl Filmjölk
2 msk mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång form och strö i lite grahamsmjöl. Hacka dadlarna fint. Rör ihop alla ingredienser i en skål och lägg smeten i formen. Strö på pumpafrön. Grädda längst nere i ugnen i ca 1 timme.

3 kommentarer:

Åsa sa...

Det skulle jag kunna tänka mig att testa. Mandeln måste jag tyvärr hoppa över, men man kan väl ersätta den med något annat antar jag.

Karin W. sa...

Jag gillar att brödet innehåller frön, nötter och mandel. Men blir inte brödet väldigt smuligt utan vetemjöl?

M sa...

Åsa - Ja mandeln går bra att ersätta. Vi gjorde brödet igår igen och då blev det utan mndel (för vi hade ingen hemma). Istället hällde vi i en nötblandning för bröd (som går att köpa i påse).

Karin - Nej faktiskt inte. Det håller ihop riktigt bra.