onsdag 4 mars 2009

Några "nyttiga veckor"

Den senaste tiden har det blivit många semlor, godisar och kakor (jag som inte ens är en fikamänniska egentligen). Och jag börjar bli less på att jag hamnat i en trist "blodsockerkarusell".

Så nu blir det några "nyttiga veckor" för min del. Men vad är då nyttigt? Det råder ju väldigt delade meningar om det - meningar som dessutom ändras ganska ofta. Därför kör jag på det jag själv anser vara nyttigt - utifrån känsla, sunt förnuft och kunskap.

Främsta skälet när jag försöker äta nyttigt är hälsan - jag tror maten är viktig för den. Det är alltså inte enbart eller främst viktnedgång som är syftet, även om en sådan gärna får komma ändå.

Jag tror på GI-medoden och kommer därför att äta en del enligt den, alternativt inspirerat av den. Dessutom tror jag på att äta så naturligt som möjligt - gärna undvika halvfabrikat då det går. Något annat jag vill göra är öka mängden frukt och grönt i min kost. Och detsamma med mängden fisk.

För mig är mat njutning - och ska så fortsätta vara. Därför unnar jag mig oftast något gott om jag känner för det (tänker dock försöka undvika onyttiga varianter av "gott" iallafall till vardags ett tag). På lördagkvällar är det mycket möjligt att det blir sliskiga potatisgratänger trots mina "nyttiga veckor". Det är guldkant på livet för mig - och kommer så att förbli, om än inte sju dagar i veckan (vilket för övrigt gör att guldkanten försvinner och blir vardag).

Denna blogg kommer alltså inte att bli en GI-blogg under de veckor jag nu tänkte äta "sunt". Jag blandar lite fritt efter eget huvud - om än GI-inspirerat (då jag vet att mycket av det GI-medoden står för är sånt som jag brukar må bra av). Exempelvis är ju rotfrukter omdiskuterat inom GI, men det kommer jag att äta eftersom jag tror att rotfrukter är nyttiga.

Kort sagt kommer jag bland annat att försöka:
- minska/utesluta exv. vanligt vitt bröd och ersätta med bröd med stor mängd hela korn
- utesluta potatismos (vilket jag i och för sig redan gör - iallafall pulvervarianten), undvika halvfabrikat då det går
- äta mer frukt och grönt
- äta mindre pasta - och välja fullkorn eller durum när jag väl äter det
- äta mer fisk
- utesluta pulversåser och liknande (även det görs i och för sig redan)

Allt detta är sådant jag vet att iallafall jag mår bra när jag gör... Ändå är det så att jag är en "periodare". Jag tycker det är väldigt roligt att påbörja små projekt och en period äta sundare - men det brukar rinna ut i sanden. Många säger att man istället ska ändra små steg åt gången. Men så vill inte jag göra. Jag tycker om att göra så här. Även fast det inte blir bestående. Och eftersom jag absolut inte är ute efter att banta så ser jag inga faror med mitt beteende heller. Lite mer grönsaker och hela korn i magen en period då och då är ju aldrig fel - värre är det att syssla med s.k. jojo-bantning.

Och dessutom - alltid brukar någon nyttighet bli kvar efter en sådan period. Någon del som blir till en bestående livvstil.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter väldigt sunt och riktigt.

Varför ska du utesluta potatismos?

Anonym sa...

Mest för att jag tycker det smakar äckligt (pulvermos alltså). Och för att det är så tillsats-späckat. Jag har egentligen ingen koll alls på om de tillsatserna som är i mosen är onyttiga eller inte, men äter hellre sånt som känns som mat än sånt som känns som kemikalier :)

Vanlig potatismos har jag inget emot. Men tänkte iaf undvika att äta det varenda dag nu under en period - pga det höga GI-värdet i den. Tänkte försöka få lite koll på mitt just nu mindre stabila blodsocker :)

(Att inte äta det dagligen innebär iofs inte någon förändring mot nu, eftersom jag äter det rätt sällan redan som det är (bara för att det inte blir av så ofta att vi gör mos)