tisdag 3 mars 2009

Het chorizogryta med bönor


Denna gryta lagade jag idag. Riktigt god men tyvärr något för "het" för dottern. Hon äter annars det mesta - men inte idag. Det hela avhjälptes dock enkelt - jag sköljde hennes portion i ett durkslag. Efter det var den lagom stark. :)
(Annars brukar jag ta undan en portion åt henne innan jag kryddar ordentligt om jag vet med mig att maten kommer att bli riktigt stark. En viss hetta gillar hon - men inte för mycket.)

Het chorizogryta med bönor
3 port

2 chorizos
1 paket bacon
1 gul lök
1 klyfta vitlök
1 burk krossade tomater
1 dl chilisås
1 dl vatten
½ köttbuljongtärning
1 liten burk majs
1 liten burk kidneybönor
1 liten burk vita bönor (stora)
1 grön jalapeno
spiskummin
chilipulver

Häll krossade tomater, vatten, buljong, chilisås, spiskummin och chilipulver i en kastrull och låt småputtra. Hacka löken, skiva korven och baconet, bryn i en stekpanna. Lägg sedan över dem i tomatsåsen. Finhacka jalapenon och pressa vitlöken - tillsätt i tomatsåsen. Låt vattnet rinna av majsen och tillsätt även den. Gör sedan detsamma med bönorna. Värm upp snabbt och servera (dvs. låt inte bönorna koka för läng och bli mosiga).

En klick gräddfil smakar gott till grytan. Vill man ha något mer än bara gryta så tror jag att ris passar väldigt bra.

Inga kommentarer: