torsdag 5 mars 2009

Filmjölksbröd och surdegsbröd

Igår testade jag ännu en variant på "filmjölksbröd". Det blev saftigt och gott (som de bröden alltid brukar bli). Jag satte ganska mycket fröer/kärnor i brödet, vilket gav både härlig smak och konsistens. Det blev en hel del olika ingredienser i brödet. Detta beroende på att jag försökte rensa lite "slattar" i skafferiet. :)

Filmjölksbröd
En limpa

1 dl hela dinkelkorn
2,5 dl rågmjöl
1,5 dl fullkornsdinkelmjöl
0,5 dl dinkelmjöl
1 dl rågflingor
0,5 dl linfrön
0,5 dl solroskärnor
0,5 dl pumpakärnor
0,5 tsk salt
1,25 tsk bikarbonat
5 dl filmjölk
(+ lite smör och vetekli till formen)


Blötlägg de hela dinkelkornen (exv. över natten). Smörj en avlång 1,5 litersformar och strö på vetekli. Låt dinkelkornen rinna av ordentligt. Blanda alla ingredinserna väl (med elvisp med "skruv-visparna" på) och häll i formen. Grädda ca 60-70 minuter i 175 grader.

Efter 30 minuter i ugnen lade jag ett smörpapper över de båda formarna (jag gjorde två bröd). Jag lät bröden svalna på galler med bakduk över. Gillar när ytan är lite lagom hård.

Samtidigt som jag bakade filmjölkslimpan passade jag på att testa att sätta igång en surdegsgrund för första gången i livet. Om allt går som det ska resulterar den i ett färdigt bröd på tisdag.

Inga kommentarer: