lördag 25 oktober 2008

Mozzarellafylld kycklingfilé med ädelostsås

Jag har ofta lindat kycklingfilé i parmaskinka och tänkte idag att jag skulle testa med bacon som variation. Det fungerade bra, men var inte lika gott som med parmaskinka. Däremot var det bra att försteka kycklingen innan den fylldes. Tidigare har jag fyllt filéerna råa och då försvinner mer av osten under tillagningen känns det som.

Betyg: 4-


Baconlindad kycklingfilé med mozzarella och basilika
3 port

3 st kycklingfileer
1 pkt mozzarella
färsk basilika
1 pkt bacon
salt och peppar

Sås:
1 pkt Oatleys havregrädde (går ju lika bra med vanlig grädde också)
0,5 dl rött vin
ca 1 tsk soja
ca 100 gram Kvibille ädelost
½ hönsbuljongtärning
1 pressad vitlöksklyfta
ev lite maizenaredning
salt och peppar

Salta och peppra kycklingfiléerna. Stek dem (så de blir nästan genomstekta. men inte helt). Låt filéerna svalna lite och skär ett snitt i den. Fyll filéerna med mozzarellaost och basilika. Linda bacon runt dem (se till att täcka osten ordentligt). Lägg filéerna i en uggsfast form och placera högt upp i ugnen (250 grader) i ca 10 min (så baconen får färg).

Häll alla ingredienser till såsen i en kastrull. Låt småkoka tills osten smält. (Använd lite redning om såsen blir för tunn).

Servera kycklingen och såsen med klyftpotatisar. En grönsallad är gott till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmm, detta lät gott. Jag brukar alltid linda kycklingen i parmaskinka, men lite bacon kunde ju vara värt att prova...
Hälsningar Mamma Mat