söndag 22 februari 2009

Tjälknöl på ren



I natt testade jag för första gången att göra en tjälknöl. Det blev på ren - men går ju bra att göra även med annat kött. Köttet blev gott. Men det bästa med middagen var brysselkålen. Jag brukar vanligen köpa fryst sådan - men hade färsk idag. Och det var verkligen otroligt gott. Förutom brysselkålen hade jag potatisgratäng och en sås till tjälknölen.

Tjälknöl på ren

en renstek på ca 1 kg
5 dl vatten
1 dl salt
1 tsk socker
några svartpepparkorn
några kryddpepparkorn
två lagerblad
två vitlöksklyftor

Lägg det frysta köttet i ugnen på ett galler med långpanna under i 11 timmar på ca 80 grader.

Koka upp vattnet och lägg i kryddorna, saltet och vitlöksklyftorna i bitar. Lägg ner köttet i saltvattnet och låt ligga svalt med tyngd på i 3 – 5 timmar.

Skiva köttet när det har kallnat. Strå på exv viltkrydda och svartpeppar.

1 kommentar:

Karin W. sa...

Jag brukar vanligtvis göra tjälknöl på älgkött men jag har också provat en gång att göra "knölen" på renkött.

Frågan är om inte tjälknölen blev snäppet godare med renkött. Jag använder mer socker än du, ser jag.