torsdag 19 februari 2009

Två nyttiga filmjölksbröd

Jag gillar bröd av den här typen. Superenkelt och snabbt att baka. Och dessutom nyttigt.

Igår experimenterade jag lite och gjorde två varianter med lite olika innehåll. Båda blev saftiga och goda men den mest lyckade blev nummer två. Båda klibbade tyvärr fast lite i formen men jag tror att det beror på att jag smorde med olja istället för smör (slut smör/margarin hemma) och dessutom smorde för snålt.

Filmjölksbröd nummer ett
En limpa

0,25 dl vetekli
2,5 dl grahamsmjöl
2,5 dl rågmjöl
1 dl linfrö
0,5 dl solroskärnor
2 msk hackad mandel
0,5 tsk salt
1,25 tsk bikarbonat
5 dl filmjölk
0,25 dl sirap
(+ lite smör och vetekli till formen)


Smörj (jag tror som sagt att smör/margarin är bättre än olja) en avlång 1,5 litersformar och strö på vetekli. Blanda alla ingredinserna väl (med elvisp med "skruv-visparna" på) och häll i formen. Grädda ca 1 timme i 175 grader.


Filmjölksbröd nummer två
En limpa

1 dl hela dinkelkorn
1 dl rågmjöl
1,5 dl siktat dinkelmjöl
2 dl fullkornsdinkelmjöl
1 dl rågflingor
0,25 dl linfrön
0,5 dl solroskärnor
2 msk hackad mandel
0,5 tsk salt
1,25 tsk bikarbonat
5 dl filmjölk
(+ lite smör och vetekli till formen)


Blötlägg de hela dinkelkornen (exv. över natten). Smörj en avlång 1,5 litersformar och strö på vetekli. Låt dinkelkornen rinna av ordentligt. Blanda alla ingredinserna väl (med elvisp med "skruv-visparna" på) och häll i formen. Grädda ca 50 minuter i 175 grader.

Efter 30 minuter i ugnen lade jag ett smörpapper över de båda formarna. Jag lät bröden svalna på galler med bakduk över. Gillar när ytan är lite lagom hård.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan
herregud vilka goda recept du har, här får man ta sig tid att titta runt. Ha en trevlig dag
Kram Lena