onsdag 18 februari 2009

Smör eller margarin eller...?




Apropå det där med att äta nyttigt. En sak som jag är fullständigt okunnig om är vad man egenligen bör ha på sina smörgåsar? Margarin känns ju osunt, konstgjort och kemikalierikt. Men i smör är det väl mer av det ohälsosamma mättade fettet som ökar risken för cancer och hjärt/kärlsjukdomar? Hur ligger det till med de mjölkfria alternativen (Keiju och Carlshamn)? Är de bra?

Just denna frågan lämnar mig rätt förvirrad faktiskt... Jag kan alldeles för lite och vet inte om jag missuppfattat saker eller inte.

Finns det inte någon som kan hjälpa mig att reda ut begreppen?

(Bilder lånade från Arla.se och Becel.se)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om det gör dig mindre förvirrad, men allt fler tunga namn tvivlar på att naturligt mättat fett är det minsta farligt.

Mer här:
http://www.kostdoktorn.se/ar-mattat-fett-farligt

Anonym sa...

Har inte en aning. Men jag brukar tänka att ju mer naturligt desto bättre. På det sättet borde ju smör vara det bästa?! Tycker att de ger så olika bud hela tiden, så man får väl gå efter sin magkänsla.

Becel testade vi för att litet tag sedan, och den tyckte vi inte om. Så därför skippar vi den. Vanligt Bregott brukar vi har här hemma.

Anonym sa...

jag tror inte människan tar skada av varken margarin eller smör, men smakmässigt är smör ljusår så mycket godare än margarin

Anonym sa...

Anonym: SV:Om du tror margarin inte skadar så har du missat all den senaste forskningen. Man dör kanske inte. Men det är inte något jag sklle välja att äta.

Jag väljer alltså smör. Äkta sådant. (Alltså det som säljs med bara papper runt)

Anonym sa...

Jag har nästan slutat med både smör (som nog inte är helt bra för kroppen oavsett vad vissa säger) och margarin. Mosad avokado är ett bra substitut.

Jenny sa...

Vad jag har förstått så är Bregott, till smörgås, det bästa - vad gäller innehållet.