torsdag 4 december 2008

"U.S.A" och "Svensk vinter och jul"

Förra veckan köpte jag boken "U.S.A" från Expressens/Alltommats kokboksserie. Det fanns en hel del spännande i den - men jag föll kanske främst för dess efterrättskapitel. Vad sägs om godsaker som Blueberry muffins, Cheesecakeglass med jordgubbar och melon i amarettolag, Chokladmoussetårta med björnbär och Morotskaka med valnötter. I allafall för mig vattnas det i munnen.

Den här veckan var det dags för "Svensk vinter och jul". En bok som kanske kändes lite onödig - vem har inte redan 100 recept på julskinka? Men självklart kunde jag inte låta bli och det är jag glad för. Vilken fin bok! Härliga recept på olika kakor, julmat, nyåsmat och en del husmanskost.

När jag letar efter recept så använder jag mig nästan alltid av internet, ändå älskar jag kokböcker. Jag använder dom som inspiratiomskällor och kvällslektyr. Igårkväll låg jag och bläddrade länge i den nyinköpta boken om svensk mat. Och ibland använder jag självklart recept ur böckerna, exv. så har jag idag provlagat "Biff à la Lindström". Jag törs även lova att jag kommer att testa "Lingonkola" och "Renbiff med lime- och enbärssmör", och säkert flera rätter till.

Hittills har serien nått upp till mina höga förväntningar.

Inga kommentarer: