torsdag 4 december 2008

Biff à la Lindström

Detta recept har jag tagit från Expressens/Allt om mats senaste bok, "Svensk vinter och jul".

Jag hade tänkt göra som i receptet och servera klyftpotatis till biffarna, men upptäckte tyvärr att vi hade slut potatis. Och ensam hemma med två små barn så orkade jag inte gå iväg och handla en gång till - detta trots att det istället fick bli något så tråkigt som pulvermos. Pulvermos är kanske den tristaste mat som finns - och känns ju inte precis som en av de nyttigaste matvarorna heller. Men vi brukar ha ett paket stående i skafferiet och det är ju bra dagar som idag.


Biffarna blev i allafall goda och det blev även såsen. Jag använder gärna detta recept fler gånger - men då med klyftpotatis till. Jag kan föreställa mig att det hade varit väldigt gott.


Biff à la Lindström
4 pers
1 gul lök
3 inlagda rödbetor
2 msk kapris
600 g nörfärs
2 äggulor
3/4 dl rödbetsspad
1,5 tsk salt
½ tsk nymald vitpeppar
1 msk smör

Sås:
2 dl minifraiche
3 msk finhackad persilja
2 krm salt
2 krm strösocker

Tillbehör:
ungnsstekt potatis
sallad

Skala och finhacka löken. Hacka rödbetor och kapris. Blanda färsen med lök, rödbetor, kapris, rödbetsspad, äggulor, salt och peppar. Forma färsen till åtta biffar. Stek biffarna i smör i en stekpanna (3-4 minuter per sida). Biffarna ska vara knappt genomstekta. Blanda ingredienserna till såsen i en skål.

1 kommentar:

Anonym sa...

Klassiskt!! Och gott:)