onsdag 19 november 2008

Snabb och enkel pasta a la "man tager vad man haver"

Jag tycker om att planera mat och de flesta dagarna har jag alltså under dagen hunnit handla och förbereda kvällens middag. I dag var ingen sån dag utan en annn typ v dag - som också förekommer här i huset. En sån dag då jag öppnade kylen kl 16.30 och försökte hitta något som kunde bli en middag, som dessutom gärna skulle vara snabblagad. Som det säkert blir för många andra sådna här gånger så blev det en pastarätt. Just idag hade jag ingredienserna nedan hemma. Annars brukar jag göra varianter medsmå broccolibuketter i stället för svampen, rödlök istället för purjolök, eller kanske utan osten. Man tager vad man haver helt enkelt!
Pasta med bacon
2-3 portioner

2-3 portioner pasta
1 pkt bacon
1 burk skivade championer
en bit purjolök
1 vitlöksklyfta
Pasta Rossa
Olivolja
Riven ost (jag hade XO)
Koka pastan. Skär baconet i bitar. Skiva purjolöken. Stek bacon och svamp. Lägg nd även purjolöken när det andra är nästan färdigstekt. Häll lite olivolja i pastan. Rör ned baconet, löken och svampen. Pressa en vitlöksklyfta ned i pastan. Krydda med Pasta Rossa och rör om. Häll upp i tallrikar och riv lite ost över.

Inga kommentarer: