måndag 27 oktober 2008

Test av Kronjästs jästmix för surdegsbröd

Nu har jag testat att baka surdegsbröd med hjälp av Kronjästs jästmix.

Jag använde mig av ett av recepten som finns på jästpåsen och är nöjd med resultatet - ett gott och saftigt bröd med härlig yta. (Jag förändrade receptet lite - vetemjöl special med fullkorn i stället för vanligt vetemjöl special.) Brödet är snabb-bakat (jmf. med "riktigt" surdegsbröd) och enkelt att göra - även för mig som egentligen är en både ovan och rätt usel bagare. :)
Betyg: 4
Gammaldags surdegsbröd
2 bröd
Ingredienser
1 påse Bagarens Jästmix Surdegsbröd
12 dl vetemjöl special
2 dl fint rågmjöl
2 msk olja
2 msk mörk sirap
4 dl vatten
Grovt rågmjöl till topping
Skållning
1 dl grovt rågmjöl
2 dl vatten

Gör så här
Skållning:
1. Koka upp vattnet och slå det över rågmjölet.
2. Rör ihop till en klumpfri deg och låt svalna

Degberedning:
1. Sätt ugnen på 230° och sätt samtidigt in en form med 1 liter vatten i ugnen. Låt vattnet stå kvar underhela baktiden.
2. Blanda de torra ingredienserna, men tillsätt inte allt vetemjöl på en gång.
3. Tillsätt vatten (40°), olja, sirap och skållning.
4. Knåda ihop till en elastisk deg, ca 6 min i maskin (2 min långsamt och därefter 4 min på medelhastighet) eller 15 min för hand, tills den är smidig och elastisk. Degen får vara lite lös, men inte kladdig.
5. Låt jäsa i en bunke under plast i ca 50-60 min.
6. Dela degen i två lika delar och forma två limpor.
7. Pensla bröden med vatten och rulla i grovt rågmjöl. Sätt av på plåt och täck med plast.
8. Låt jäsa i ca 45 minuter.
9. Sätt in bröden i 230° och baka färdigt i 210° i ca 35 min. Det är viktigt att du inte öppnar ugnen i onödan, eftersom värmen då försvinner ut, det blir längre baktid och du riskerar att bröden blir torra.

Inga kommentarer: