tisdag 28 oktober 2008

Risotto med sparris och ädelost serverad med kycklingfilé

För mig är den traditionella osten i risotto parmesanost. I dag ersattes denna av ädelost. Det blev väldigt gott. Risotton gjorde jag på Arborioris från Saltå kvarn, ett mycket gott ris till risotto. Resultatet blev krämigt och bra. Dotterns sa upprepade gånger "mumsigt" när hon började äta. Till risotton åt vi stekta champinioner och kycklingfilé.

Betyg: 4

När jag gjorde risotton utgick jag från receptet på risförpackningen, men gjorde några ändringar. Så här ser "mitt" recept ut:

Risotto med ädelost och sparris
4pers

2 st Schalottenlökar
2 st Vitlöksklyftor
Olja

4 dl Arborioris
ca 9 dl Hönsbuljong
ca 2 dl Vitt vin
Salt och svartpeppar
ca 10 st Gröna sparrisar
ca 100 gram Kvibille Ädelost

Koka upp buljongen och låt den sjuda.Hacka löken fint och fräs den försiktigt i olja tills den blir mjuk och glasig.Tillsätt vinet och låt koka upp.Sänk värmen, lägg i riset och låt koka tills vätskan sugits upp. Häll nu på buljong så att riset täcks. Rör om och låt koka.Späd med mera buljong och rör allteftersom. Fortsätt på samma sätt tills risgrynen är nätt och jämnt mjuka, ca 20 minuter. Arboriorisets kärna ska inte vara hård men ha ett tydligt tuggmotstånd. Risotton ska vara lite lös och krämig. Om riset blir för torrt, så späd bara med lite mer vätska.Tag av kastrullen från spisen, blanda ner ädelosten och sparrisen. (Sparrisen kokas först i ca 3 minuter samt skärs i ca 3-4 cm långa bitar). Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: