torsdag 13 januari 2011

Oxfilé med tre såser



När jag fyllde år fick jag den fina boken "Fredagsgourmet ur Allt om mat" i födelsedagspresent av mina svärföräldrar. En bok som jag suktat efter ett tag. Många frestande recept och dessutom med tips på passande viner.

Inspirationen till denna rätten - som vi lagat ett par gånger i vinter - kommer från ett recept i boken. I receptet serveras det fraspotatis till köttet. Det låter väldigt gott, men jag har av bekvämlighetsskäl valt att göra hasselbackspotatis istället. Väldigt gott det med. Och tillsammans med köttet och de tre olika såserna blir det en fullpoängare.


Tournedos i tre akter
4 personer

12 st små bitar oxfilé, (à ca 50 g)
2 msk smör
1 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald

Bearnaisesås (köpt eller hemgjord, i boken har man gjort en snabbvariant av hemgjord men den har jag inte testat)

Svampsås:
100 g svamp, färsk, gärna skogschampinjon
1 msk smör
0,5 st lök, gul, i strimlor
1 dl vatten
1 msk kalvfond, konc
1-2 msk vermouth, torr
1 tsk maizena majsstärkelse + vatten

Skölj och skiva svampen. Hetta upp smöret i en stekpanna och stek lök och svamp tills de får färg. Tillsätt vatten, fond och vermouth. Red med majsstärkelse utrört i lite vatten. Låt sjuda 3 min.


Rödvinssås:
I boken finns en variant med bacon i. Jag har dock sedan länge ett favoritrecept när det gäller rödvinssås och har använt mig av det. Så här görs den:
Fräs 2 msk finhackad lök, samt ½ tsk grovmalen svartpeppar i 2 msk smör. Pudra över 2 msk mjöl. Fräs någon minut. Späd med 2 dl vatten och 2 dl rött vin i omgångar under ständig vispning och uppkok. Smula ned en grönsaksbuljontärning och t illsätt även 2 msk soja. Låt småkoka ca 10 minuter. Sila såsen. Rör ned ca 2 msk smör.


Dela oxfilébitarna på mitten om de är stora. Knyt ett snöre runt varje så att de blir runda. Hetta upp smöret i en stekpanna, salta och peppra och stek ca 2 min på varje sida.
Klipp bort snörena och lägg upp 3 bitar på varje tallrik. Fördela de värmda såserna på dem. Servera med potatisen.

Inga kommentarer: