tisdag 21 december 2010

Tre sorters senap



Jag har roat mig med att för första gången göra egen senap. Tre sorter blev det. Som det känns nu är den sötstarka den som jag gillar bäst. Samtliga var iallafall lättlagade. Snabbare och enklare än jag föreställt mig.


Ölsenap

1 dl gula senapsfrön
1,25 dl mörk öl
1 msk ättika, ren (24 %)
3 msk farin, brun,
1 tsk gurkmeja
1 dl rapsolja

Lägg senapsfröna i blöt i ölen över natten. Häll dem i mixer och blanda till en gröt.
Blanda i ättika, farin och gurkmeja och blanda några varv. Tillsätt oljan, lite i taget, och blanda till en smidig senapsblandning. Häll upp på burk och låt stå och mogna i smak i rumstemperatur 2-3 dagar. Smaka ev av med mer öl, ättika, farin eller honung eller olja.


Sötstark senap

3 msk bruna/gula senapsfrön (jag tog hälften av varje)
2 msk dijonsenap
2 msk svensk senap
2 msk Colemans senapspulver
5 msk sirap
3 msk gräddfil

Kör samtliga ingredienser i en mixer till en krämig senap. Lägg över i en burk och förslut med lock. Låt stå och mogna i kylen i några dagar.


Grov senap

1 dl bruna senapsfrön
2-3 msk vatten
1 msk dijonsenap
1 msk honung
2 msk farinsocker
1 tsk rödvinsvinäger
1 krm salt
1 tsk Kikkomansoja
1 cl konjak

Kör samtliga ingredienser ien mixer till en krämig senap. Häll över i en burk och förslut med lock. Låt stå och mogna i ett dygn.



(Det översta receptet kommer från Allt om mat (dock något ändrat av mig). Recept nummer två och tre kommer från boken "Mannerströms julkokbok")

2 kommentarer:

foodelicious.se sa...

Har aldrig testat att göra detta själv hemma men får göra det nu efter att ha sett dessa recept :-). Perfekt till julskinkan!

Kristopher sa...

Gjorde steg 1 precis, ska göra klart imorgon :)