tisdag 16 mars 2010

Lax och en härlig sås med dill och räkor


Maken fyllde år i lördags och då bjöd vi på bland annat snittar, av vilka vissa var dekorerade med räkor. Det blev över en hel del räkor så jag tänkte att det kunde var bra att passa på att använda dom i söndagens matlagning. Så vår söndagsmiddag blev en ugnsstekt laxsida med en riktigt lyckad sås innehållande bland annat räkor. Till detta åt vi kokt potatis. Tanken var att även servera kokt broccoli men påsen, som jag var säker på fanns i frysen, visade sig vara uppäten.

Laxen tillagade jag i ca 25-30 minuter i 200 grader var ugn. Innan jag placerade den i ugnen lade jag på några smörklickar på den samt saltade och pepprade. Eftter ungefär halva tillagningstiden gått klippte jag över dill och lade på citronskivor.

Sås med dill och räkor

1-1 ½ paket havregrädde
1 fiskbuljongtärning
½ schalottenlök, finhackad
1 dl vitt
ca 1 mjöl
1 msk smör
Räkor
Citronsaft
Dill
Vitpeppar (salt)

Finhacka löken och bryn i smöret. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt vätskan i omgångar. Rör om och koka upp. Lägg i buljongtärningen och dillen, pressa i citronsaft. Låt små koka lite. Smaka av med vitpeppar och ev salt. Lägg i räkorna precis innan servering och låt dem bli varma.

Inga kommentarer: