tisdag 7 juli 2009

Balsammarinerad biff med ädelostsallad


Gårdagens middag fortsatte med biff. Till den åt vi en ljuvlig sallad med bland annat ädelost, äpple och valnötter. En perfekt kombination.

Balsammarinerad biff med ädelostsallad
4 port

4 skivor utskuren biff

Marinad
1 dl balsamvinäger
3 msk kinesisk soja
3 msk flytande honung
1 msk pressad citron
1 krm salt
2 krm svartpeppar, nymald

Ädelostsallad
100 gram rucola
2 st äpplen, syrliga
100 gram valnötter
2 st avocados
200 gram blåmögelost, gärna St Agur (jag använde mig dock av min favorit Kvibille Ädel istället)

1. Blanda alla ingredienser till marinaden och låt biffen marineras i minst två timmar i kylen.

2. Skölj ruccolan. Skölj, kärna ur och skiva äpplena tunt. Grovhacka valnötterna. Kärna ur och tärna avokadon samt smula blåmögelosten. Blanda alla ingredienserna till en sallad.

3. Värm en grillpanna. Ta upp köttet ur marinaden och torka det torrt. Stek på hög värme, ett par minuter på varje sida – längre om du föredrar välstekt biff, kortare om du vill ha den blodig.

Servera tillsammans med ädelostsalladen.

Receptet kommer från Tasteline

3 kommentarer:

Fia sa...

Ser smaskens ut =)

Lisa sa...

Åh, vad gott det lät! Är galen i ädelost och då är det kul med lite inspiration där. Lär prova när jag kommer hem från semestern.

vivvi sa...

Min middag blir exotisk kyckling. Recept finns på min blogg.
gottochenkelt.blogg.se