lördag 3 januari 2009

Bearnaise



För första gången i mitt liv har jag lyckats med en bearnaisesås. (Ok, den blev lite för tjock - men jag räknar detta som lyckas iallafall) :)

Receptet som jag änvände kommer från bloggen "Mat och dryckestips", jag ersatte dock rödvinsvinägern och det vita vinet med vitvinsvinäger.

Bearnaisesås
Recept för 4 personer

Drygt ½ dl rödvinsvinäger
Drygt ½ dl torrt vitt vin
1 msk finhackad schalottenlök
1 msk färsk dragon eller ½ msk torkad
1 krm peppar
1 nypa salt

Gör så här: Koka vinäger, vin, lök och kryddor på måttlig värme tills det att 2 msk vätska återstår, låt kallna.

3 äggulor
25 gram kallt smör
175 - 200 gram smält smör
2 msk hackad färsk dragon eller persilja

Gör så här: Ta en stor kastrull med lite vatten i botten och använd som vatten bad till den kastrull som du gör såsen i. Vispa äggulorna i ca 1 minut, tills de tjocknar. Sila i vinägeressensen och vispa samman. Tillsätt hälften av det kalla smöret och vispa över svag värme tills det att äggblandningen tjocknat. Vispa i resten av det kalla smöret och tillsätt sedan det smälta smöret droppvis, vispa hela tiden tills allt smör är tillsatt och såsen har en fyllig typisk bearnaise konsistens. Ta såsen av värmen och rör ner örterna och smaka av med salt och peppar.

1 kommentar:

Anonym sa...

den såg verkligen lyckad ut! Mums! :)