måndag 24 november 2008

Kycklingfilé med soltorkade tomater och oliver

Första gången jag åt den här rätten var hos mina föräldrar. Jag föll direkt och med mig hem hade jag såklart en lapp med receptet.
Ganska snabblagat och enkelt, men ändå lite festlig mat. Kombinationen svarta oliver och soltorkade tomater är ju alltid god dessutom. :)
I dag ät vi denna "gryta" till middag och serverade den med tagliatelle till. Den är minst lika god med ris eller med klyftpotatis. Den här gången delade jag varje filé i 4-6 bitar (på längden), andra gånger har jag delat den i mindre "grytbitar" eller ibland låtit dom vara hela.

Kycklingfilé med soltorkade tomater och oliver
4 port

3-4 st kycklingfiléer
2 pkt grädde av något slag (jag använder havregrädde)
1-2 tsk sambal olek
ca 1 tsk soja
ca 1 tsk basilika
ca 10-12 soltorkade tomater
oliver
salt och peppar

Salta och peppra kycklingen och stek den. Häll grädden över kycklingen. Tillsätt sambal olek, soja och basilika. Koka upp. Skär tomaterna i bitar. Lägg ned tomater och oliver i pannan och småkoka en kort stund. Servera.
(Om man vill ha tjockare konsistens så går det ju bra att ordna det med exv. redning)

Inga kommentarer: