lördag 3 december 2011

Årets julklapp: en matkasse



Årets julklapp är en matkasse. En ganska bra julklapp tycker jag.

Och det går att göra den ännu bättre genom att låta den hamna hos någon som verkligen behöver den. Som ett barn som inte får äta sig mätt.

Väldigt många i Sverige lever i överflöd. Man behöver inte höra till de så kallade "höginkomsttagarna" för att leva i överflöd, tycker jag. De flesta barnen har leksaker i överflöd och de vuxna har mängder av prylar som vi "behöver". Jag brukar använda en del av min juklappsbudget åt att hjälpa de som inte har detta överflöd. Mina anhöriga brukar alltså få någon eller några paket som innehåller "en get till en fattig familj", "plantering av tre träd", "medicin till ett barn" osv. De får vanliga paket också, för det går ju inte att komma ifrån att det är roligt att ge, och få, saker. Men något som hjälper andra, som behöver det mer, blir det alltid också...

I år kanske någon matkasse till barn som behöver det, via SOS-Barnbyar. Eller något annat av deras julklappsförslag.

Ett exempel på hur hjälpen med Matpaket gör nytta är Oleksandr, 8 år. Han bor hos sin mormor som hade svårt att få pengarna att räcka till mat för dagen. Så här berättar han: ”Jag heter Oleksandr och är 8 år. Min mamma har en sjukdom som heter alkoholism. Därför bor jag och mina två syskon hos min mormor. För att vi ska kunna äta har mormor jobbat med att städa gatorna. Men det har bara räckt till mat en gång om dagen, och ofta har det blivit kex och Coca Cola som inte är så dyrt. Som tur är upptäckte SOS Barnbyar oss, så nu får vi hjälp med maten. Jag är mycket piggare nu, och jag sover bättre när jag vet att det finns mat.”

1 kommentar:

Sockertussen sa...

Hej!
Jag har en tävling i samarbete med OBH Nordica som jag tror att du skulle gilla!

Kom gärna förbi och var med och tävla =)

Kram
/Nellie

http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling-vinn-obh-nordicas-nya.html