fredag 29 april 2011

Hamburgerbröd




Idag har vi ätit hamburgare till middag och fredagen till ära testade jag att baka egna hamburgerbröd för en gångs skull. Gott och kanske lite nyttigare än de köpta. Förutom bröd till dagens middag blev det även ett par påsar till frysen samt en påse till mina föräldrar.

Jag hittade receptet hos Veckans middag och är mer än nöjd. Enkelt att baka och ett gott resultat.

Hamburgerbröd
20 st

50g jäst
5 dl mjölk (jag använde havremjölk)
1 dl olja
1 tsk salt
1 tsk råsocker
1/2 dl vetekli
1/2 dl vetegroddar
4 dl lantbrödsmjöl
2 dl vetemjöl
6 dl vetemjöl fullkorn

Smula ner jästen i en degbunke. Värm mjölken och oljan i en kastrull tills den blivit 37 grader. Häll lite av vätskan över jästen och rör tills den är upplöst. Häll över resten av degvätskan och tillsätt salt, socker, kli och vetegroddar. Rör om.

Häll i lantbrödsmjölet, vetemjölet och 3 dl av vetemjöl fullkorn och kör med elvispen till en jämn deg. Tillsätt resten av vetemjöl fullkorn och arbeta in allt mjöl med elvispen. Degen ska släppa bunkens kanter och inte vara kladdig.

Strö över lite mjöl och låt jäsa 30-40 minuter under en bakhanduk.

Ta upp degen på en mjölad bänk och knåda den.

Dela degen i två delar. Dela varje del i 10 bitar. Kavla eller tryck ut varje bit till en rund platt bulle ca 10 cm i diameter. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och jäs under bakduk i ca 30 minuter.

Pensla med uppvispat ägg för att få en trevlig färg på bullarna.

Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 8-12 minuter. I varmluftsugn 200 grader i ca 12 minuter.

Inga kommentarer: