söndag 6 mars 2011

Parmalindad kycklingfilé med balsamicosås




En riktigt favoriträtt. Smakar gott och doftar underbart. Måste testas!
Vi åt den förra helgen. Och igår. Och idag (i form av rester från igår). Alla i familjen älskar den.

Parmalindad kycklingfilé med balsamsås
4 port

4 kycklingfiléer
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
2,5 dl havregrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor

Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Linda skinkskivorna runt kycklingen och bryn den i olja i en stekpanna. Lägg sedan filéerna i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Strö ev över lite färsk oregano.

(Receptet, som jag ändrat något, kommer ursprungligen från Arla)

Till kycklingen gjorde jag grönsaker i ugnen - lite liknande detta men med det som vi hade hemma just nu och det jag tyckte passar ihop med kycklingen. Potatis, morötter, broccoli, rödlök, paprika. De tre sistnämnda lade jag in på plåten efter drygt halva tiden.

4 kommentarer:

Lottzys matblogg sa...

Detta är även ett av mina favoritrecept. Mycket musigt!
//Lottzy

Anonym sa...

23 år, kille, älskar matlagning. lite annorlunda matblogg.
www.allkrydda.blogg.se

Lisa sa...

Låter riktigt gott!

Unknown sa...

Den kycklingen är sååå god. Gör ofta den hemma och specitllt när vi får gäster. Dock fyller jag den med färsk oregano och sen har jag mozarella på innan den går in i ugnen.

Hälsningar Sandra
http://dagiskocken.blogspot.com/