torsdag 4 november 2010

Enkel och god torsk i ugn



När inspirationen tryter besöker jag ofta min favoritmatblogg - Kryddburken. Och så blev det när gårdagens middag skuulle tillagas. Jag hade en idé om att äta torsk. Gärna ugnstillagad. Gärna enkelt. Men fick inga uppslag.

Efter lite letande hittade jag dock ett recept hos Kryddburken som fick utgöra inspirationskälla för mina torskbitar.

Jag är mer än nöjd. Det blev gott och det var väldigt lättlagat. Dessutom med mycket få ingredienser. En bra vardagsrätt.

Enkel och god torsk i ugn
ca 4-5 port

800 gram fryst torskfilé (eller annan vit fisk)
5-6 dl grädde (jag gjorde ena fiskblocket med havregrädde och det andra med vanlig grädde - dvs i två olika formar)
2 tsk trocomare örtsalt

Smörj en ugnsfast form som rymmer båda fiskblocken (eller två mindre formar). Strö en tesked örtsalt över varje fiskblock. Häll grädden vid sidan om i formen. Grädda i ugn i ca 45-50 minuter (200 grader). Servera med hemstött potatismos och kokta ärtor.

1 kommentar:

Anonym sa...

jagplusmat.blogg.se