söndag 28 februari 2010

Grekiskt lantbröd


När jag bakar blir det oftast någon sorts filmjölksbröd. Detta eftersom jag tycker att de är goda samt att de dessutom känns nyttiga. Men huvudskälet är att de är så pass lättgjorda. Jag är ingen "bak-människa".

Det stora nackdelen med sådana bröd är för oss att de ju innehåller just fil vilket gör att yngsta dottern inte kan äta dem då hon inte tål mjölkprodukter.

Jag har dock hittat ett annat favoritbröd som jag under senare tid har gjort ganska ofta. Ett som är lika lättgjort om än lite mer tidskrävande. Det tar ca 4 timmar att göra.

Receptet kommer från någon kokbok - minns tyvärr inte vilken då jag bara har det på en lapp (tror dock att Ola Lauritzon möjligen kan vara upphovsman). Så här ser det ut i allafall.

Grekiskt lantbröd

50 gram jäst
6 dl vatten (37 grader)
1 tsk salt
5 dl siktat dinkelmjöl
8 dl fullkornsmjöl av dinkel

Smula ner jästen i en bunke och lös upp den i lite av vattnet. Häll sedan på resten av vattnet. Blanda samman mjölsorterna och saltet i en annan bunke. Rör ned lite i taget i degvätskan. Degen ska bli kladdig och inte kompakt. Lät degen jäsa under duk i bunken i 1 timme. Rör sedan om så att degen sjunker ihop. Låt jäsa ytterligare en timme. Sätt ugnen på 275 grader. Rör om degen igen och tippa ut den på en plåt. Forma till ett bröd och låt jäsa under duk i 20 minuter. Grädda brödet i 20 minuter. Sänk värmen till 100 grader och grädda ytterligare 60-70 minuter. Låt brödet svalna insvept i bakduk på ett galler.

Inga kommentarer: