måndag 27 juli 2009

Ugnsgratinerade pastarullar med kyckling, soltorkade tomater och spenat i tomatiserad gräddsås


I boken Zazzis pasta finns ett recept på "Canneloni con pollo" som jag länge varit sugen på att testa - men det har aldrig blivit av. Förrän i fredags då jag gjorde en rätt som liknar Zazzis om än inte är exakt likadant. Jag modifierade helt enkelt receptet efter vad jag hade i kyl och frys.

Och är man sugen på en gräddig, smakrik och "ost-rik" pastarätt så kan man nog inte hitta något bättre än detta. Det var en fulländad maträtt helt enkelt. Vi kommer säkerligen att äta den väldigt snart igen - för det var riktigt gott.

Så här gjorde jag min variant av Zazzis pastarullar.

Ugnsgratinerade pastarullar med kyckling, soltorkade tomater och spenat i tomatiserad gräddsås

1 pkt färska lasagneplattor
2 påsar babyspenat (tror de var på ca 100 gram styck) (jag har nu gjort receptet några gånger och sätter mer spenat för varje gång - ca 3-400 gram är nog ganska lagom tycker jag nu)
olivolja
3-4 vitlöksklyftor
1 krm muskotnöt
ca 15 inlagda soltorkade tomater
200 gram mascarpone
3-400 gram kycklingfilé (jag hade "lårfilé")
6-8 skivor gräddost
grovriven parmesanost
salt och peppar

Gräddsås:
5 dl matlagningsgrädde
2 msk tomatpuré
1 tomat
1 dl vitt vin
färsk timjan
olivolja
salt och peppar

Fräs spenaten med lie olivolja, skivad vitlök och muskotnöt i en stekpanna, låt svalna. Strimla de soltorkade tomaterna. Förstek kycklingfiléerna (låt dem vara svagt rosa i mitten) och strimla dem i småbitar. Blanda mascarpone med några droppar olivolja, kycklingbitarna, spenaten, soltorkade tomater (spara några til garnering), salt och peppar.

Dela lasagneplattorna i lagom stora bitar. Fördela mascarponepplandning i bitarna och rulla ihop (låt plattan överlappa i underkant). Lägg rullarna i en ugnsfast form.

Såsen: Koka upp grädden och smaksätt med örterna och pureen, låt sjuda 5-8 min tills den tjocknar lite. Lägg i tomaten (fint tärnad) och vinet. Salta och peppra

Häll såsen på pastan, lägg gräddosten över och ställ in i ugnen på 175 grader i 20 minuter. Tag ut och strö rikligt med parmesan och soltorkade tomater över innan servering.

4 kommentarer:

smoothie sa...

Mums! Ser väldans gott ut! =)

Jenny sa...

Gott det såg ut! =)
Blev bjuden på en liknande rätt för någon månad sedan.. Ska testa detta.. =)

Ante sa...

De blev såå gott

M sa...

Ja det är en suverän rätt :)